Voor en na behandeling

Hier ziet u enkele foto’s van objecten voor en na behandeling. Vanwege copyright is het niet mogelijk om mijn volledige portfolio online te zetten, maar bij vragen kunt altijd contact met mij opnemen.

Behandeling van archeologisch aardewerk

Attische Amfoor

Deze Oud Griekse vaas bevatte verouderde restauratiematerialen die vanwege hun afwijkende kleur of manier van aanbrengen als storend werden ervaren. De meest in het oog springende oude materialen zijn mechanisch verwijderd, inclusief te dik aangebrachte vullingen. Enkele overschilderingen zijn daarbij eveneens weggehaald, om het origineel oppervlak weer beter zichtbaar te maken. Ontbrekende delen van aanvullingen zijn bijgevuld en gepolijst en vervolgens geretoucheerd met moderne, reversibele materialen. Na het aanbrengen van de nieuwe restauratiematerialen ziet de vaas er rustiger uit en zijn er minder storende elementen aanwezig die afleiden van de mythologische decoraties.

De oude restauratiematerialen aangebracht op ontbrekende delen van de gezichten weken qua kleur en vorm te veel af en zijn verwijderd. Op basis van nog zichtbare contouren van de ooit aanwezige slipdecoratie is de oorspronkelijke vorm van de gezichten hersteld. De baard (zie close-up) is niet opnieuw aangevuld, aangezien de precieze vorm niet duidelijk was.

Babicora pot

De lijm van deze pot was verouderd en verkleurd en fragmenten waren losgeraakt. Na verwijdering van de oude lijm is het aardewerk gereinigd. De zeer fragiele fragmenten zijn opnieuw verlijmd met een reversibele restauratielijm die beter bestand is tegen veroudering en met behulp van ondersteunende middelen die het kwetsbare oppervlak niet beschadigen. In opdracht van het museum zijn aanvullingen achterwege gelaten, zodat het object uit uitsluitend origineel materiaal bestaat. De pot is nu weer schoon en stabiel en kan veilig gehanteerd worden.

Anasazi pot

Dit object bevatte oplosbare zouten, vermoedelijk vanwege de aanwezigheid van oude gipsen aanvullingen. Deze zouten kunnen uitkristalliseren en tot schade lijden aan het oppervlak. Daarom zijn oude aanvullingen verwijderd en is eerst een behandeling uitgevoerd om het object te ontzouten. Daarna is de pot gereinigd en ontdaan van oude, bros geworden en ontsierende lijm. Tot slot zijn de fragmenten opnieuw verlijmd met een reversibele restauratielijm die beter bestand is tegen veroudering en met behulp van ondersteunende middelen die het kwetsbare oppervlak niet beschadigen. In opdracht van het museum zijn aanvullingen achterwege gelaten, zodat alles wat zichtbaar is origineel materiaal is. De grote ontbrekende delen zorgden voor de noodzaak om speciale hulpmiddelen te gebruiken bij de opbouw van de fragmenten, maar na verlijming is het object weer stabiel.

Behandeling van etnografisch aardewerk

Acoma pot

Dit object was gebroken en decoraties waren minder goed zichtbaar vanwege vuil dat diep was doorgedrongen in het onregelmatige, poreuze oppervlak. Allereerst is het object gereinigd met behulp van dry ice blasting (bevroren koolstofdioxide), een milde reinigingsmethode waarbij het hardnekkige vuil veilig uit de poriën verwijderd kon worden. Omdat het object ook een barst bevatte die de stabiliteit zou kunnen aantasten, is deze geconsolideerd en voorzichtig onder druk minder wijd gemaakt. Tot slot zijn de fragmenten opnieuw verlijmd met een reversibele restauratielijm die beter bestand is tegen veroudering en met behulp van ondersteunende middelen die het kwetsbare oppervlak niet beschadigen. De kleuren en contouren van de slipdecoratie zijn nu beter zichtbaar en het object is weer hanteerbaar.

Pueblo ‘mandje’

Het handvat van dit object was gebroken en niet alle fragmenten waren meer aanwezig. Allereerst is het object gereinigd en daarna zijn de delen die nog in elkaar pasten verlijmd. Ontbrekende delen zijn aangevuld met een kneedbare epoxy-lijm, waarbij de vorm van het handvat werd hersteld en de verbinding sterk genoeg is om het object weer veilig te kunnen hanteren. De aanvullingen zijn geretoucheerd met acrylverf in een kleur die overeenkomt met het matzwarte keramieken oppervlak.

Behandeling van geglazuurd en koud beschilderd aardewerk

Ocarina

Dit koud beschilderde fluitje uit Zuid-Amerika was gebroken en miste een aantal kleine fragmenten. Het is verlijmd met een reversibele restauratielijm en de lacunes zijn opgevuld en geretoucheerd met eveneens reversibele materialen. Het object functioneert nu weer als fluitje en de schade is niet meer zichtbaar.

Behandeling van glas

Gegraveerde bokaal

Dit object was gebroken en er ontbraken een aantal fragmenten. De gravure was niet meer goed leesbaar. Het glas is gereinigd en verlijmd met een epoxylijm, die ook is gebruikt voor het maken van aanvullingen. De brekingsindex van deze lijm komt goed overeen met die van het glas, waardoor de schade minimaal zichtbaar is. De ontbrekende delen van de gravure zijn geïmiteerd in de aanvullingen en hierdoor wordt de afbeelding niet langer onderbroken. Het glas is weer veilig hanteerbaar en de zichtbaarheid van breuklijnen is sterk verminderd.

Het ontzouten van keramiek

Wanneer een object oplosbare zouten bevat en deze uitkristalliseren onder invloed van klimaatschommelingen, kan het beschadigd raken. Afhankelijk van het type keramiek, de conditie van het object en het risico op schade, kan ervoor gekozen worden om het te ontzouten. Allereerst wordt onderzocht welke oplosbare zouten er in het object aanwezig zijn. Vervolgens worden de zouten onttrokken uit de poriën, een proces dat nauwkeurig wordt gemonitord. Het percentage wordt teruggebracht tot een niveau waarop het object zelf geen risico loopt, maar de zouten ook niet langer schade kunnen aanrichten.

Op onderstaande foto’s is te zien hoe een aardewerken pot wordt ontdaan van oude lijm (cellulosenitraat), onderzocht met UV-licht om restanten van de lijm te detecteren en uiteindelijk is ontzout.